Træner du rigtigt på din romaskine?

En romaskine er en helt fantastisk maskine som gør underværker for din træning. Først og fremmest er det en maskine som dækker din træning all round – igennem romaskinen får du altså både styrketræning og konditionstræning, hvilket er de færreste maskiner der giver det. Derudover træner romaskinen flere muskelgrupper spredt ud over kroppen, således at både dine arme, dine ben og din ryg bliver berørt af romaskinen. Det allerbedste ved romaskinen må dog være, at du igennem forholdsvis kort træning kan forbrænde enormt mange kalorier, hvilket er helt perfekt til dig som har travlt i hverdagen og som blot ønsker at træne en halv time intensivt og få en hel del ud af den træning.

En romaskine kan dog også være et svært redskab at danse med – for det kræver virkelig meget teknik at kunne mestre romaskinen for at få det optimale ud af træningen og for at undgå skader. Jeg har derfor lavet en liste over fejl jeg ofte oplever at folk laver når de begiver sig ud på en romaskine.

2 don’ts på en romaskine

  1. Du må ikke runde i ryggen

Jeg oplever tit, at folk der benytter sig af en romaskine runder i ryggen når de trækker i håndtagene – det skal du så vidt muligt forsøge at undgå, da det kan resultere i smerter i ryggen. Derudover kan dine rygmuskler heller ikke arbejde ordentligt når du runder i ryggen, så du skal derfor sørge for at rette din ryg og sidde på spidsen af numsen når du træner på en romaskine

  1. Pas på med at give den gas med belastningen

De fleste ønsker at få mest muligt ud af deres træning, og jeg oplever derfor også at folk i mange tilfælde sætter deres belastning på 10 når de skal ro på maskinen. Dette er dog en forkert tilgang til din træning, for ved at køre så hårdt på til at starte med så vil dine arme hurtigt syre til og gøre ondt. Det er derfor bedst hvis du sætter din romaskine på en lav belastning for så kan du træne i længere tid.